https://www.high-endrolex.com/33
https://www.high-endrolex.com/33
High Society Band, czyli pod patronatem SJC - Śląski Jazz Club

High Society Band, czyli pod patronatem SJC

Jeden z najlepszych polskich zespołów grających jazz tradycyjny na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku wywodził się ze Śląskiego Jazz Clubu. Mowa o grupie "High Society Band". Zespół rozpoczął działalność w styczniu 1967 roku z inicjatywy trębacza Ryszarda „ Tupcio ” Kwaśniewskiego. Grupa powstała na bazie kwintetu "Gwarek 64", który grywał na scenie klubu Zrzeszenia Studentów Polskich Politechniki Śląskiej w Gliwicach GWAREK. Historia grupy zamieszczona w tym dziale została spisana przez Mieczysława „ Mikołaja” Osiadłego, basistę, a od roku 1968 również menadżera zespołu "High Society Band".

High Society Band, czyli pod patronatem SJC

Biografia zespołu „HIGH SOCIETY BAND” nazwa pierwotna „HIGH SOCIETY” ( jazz tradycyjny dixieland)

 

Gwarek 64


Zespół High Society powstał w styczniu 1967 roku z inicjatywy trębacza Ryszarda „Tupcio” Kwaśniewskiego, na bazie kwintetu o nazwie „GWAREK 64”, grającego muzykę jazzowo taneczną w klubie Zrzeszenia Studentów Polskich GWAREK, Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Nazwę „High Society” przyjął od tytułu utworu kompozytora Portera Steele'a, który jako pierwszy znalazł się w repertuarze zespołu.

Pierwszy skład założycielski stanowili muzycy:
Zdzisław Sebzda - fortepian
Marian Bażyński - banjo
Mieczysław „Mikołaj” Osiadły - kontrabas, gitara basowa
Krzysztof Rzucidło - perkusja
Witold Wertel - klarnet, saksofony - tenor, sopran
Ryszard „Tupcio” Kwaśniewski - trąbka
Andrzej „Punio” Śmietański - puzon


Pierwszych pięciu muzyków z powyższego składu tworzyło zespół „Gwarek 64”

Założeniem członków zespołu „High Society” było wykonywanie klasycznego jazzu tradycyjnego, w oparciu o własne aranżacje, i kompozycje, a także transkrypcje repertuaru muzyki poważnej, filmowej, czy też ludowej.

  

Pierwsze sukcesy

 

Po trzymiesięcznym okresie prób w marcu 1967 roku zespół poddaje swoją twórczość ocenie jury Studenckiego Festiwalu „Jazz nad Odrą 67” we Wrocławiu i zdobywa tam II nagrodę w kategorii zespołów jazzu tradycyjnego, a jego saksofonista sopranowy Witold Wertel, zostaje wyróżniony w kategorii Instrumentalistów. Zachęcony zdobyciem tej nagrody i wyróżnienia, zespół przystępuje do wzmożonej pracy nad poziomem wykonawczym i rozszerzaniem repertuaru, mobilizując się jednocześnie do udziału w kolejnych festiwalach.

W roku 1968 w tym samym składzie personalnym, zdobywa ponownie II nagrodę na Festiwalu „Jazz nad Odrą 68”, a następnie bierze udział w Festiwalu Artystycznej Młodzieży Akademickiej „FAMA 68” w Świnoujściu.

  

Zmiany 

Po tym festiwalu jesienią 1968 roku następują zmiany personalne w zespole, odchodzą:

Zdzisław Sebzda - fortepian i Marian Bażyński - banjo,
a ich miejsca zajmują: Leszek Furman - fortepian i Jan Piecha - banjo.

Liderem zespołu zostaje sopranista Witold Wertel, a funkcję menagera zespołu przyjmuje basista Mieczysław „Mikołaj” Osiadły.

Nowy skład zespołu po zmianach:

Witold Wertel - saksofon sopranowy, lider zespołu, komp. arr.
Ryszard „Tupcio” Kwaśniewski - trąbka
Andrzej „Punio” Śmietański - puzon
Leszek Furman - fortepian, komp. arr.
Mieczysław „Mikołaj” Osiadły - gitara basowa, menager
Jan Piecha - banjo
Krzysztof Rzucidło - perkusja


Kompozytorami i aranżerami zespołu byli Witold Wertel i Leszek Furman.

   

Festiwale i nagrania 

W nowym składzie personalnym zespół High Society w marcu 1969 roku na Festiwalu „Jazz nad Odrą 69” we Wrocławiu zdobywa I – nagrodę w kategorii zespołów jazzu tradycyjnego, a jesienią 1969 bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym „Jazz
Jamboree 69” w Warszawie oraz dokonuje nagrania pierwszej swojej płyty długogrającej z serii „Polish Jazz”.

W kolejnych latach istnienia zespół HSB zdobywa szereg nagród i wyróżnień, oraz dokonuje nagrań kolejnych dwóch płyt długogrających - 1972 i 1975

W okresie od powstania zespołu w 1967 roku do ogłoszenia w 1981 roku stanu wojennego w Polsce, High Society Band bierze udział we wszystkich najważniejszych imprezach jazzowych jak:
- Jazz nad Odrą 67; 68; 69 – Wrocław,
- Międzynarodowy Festiwal Jazzowy Jazz Jamboree 69 - Warszawa,
- Krakowskie Zaduszki Jazzowe,
- Festiwal Artystyczny Młodzieży Akademickiej FAMA 68 - Świnoujście,
- Jazz Jantar 73 - Sopot,
- Igrce Jazzowe i Boom Jazz - Gliwice,
- Festiwal Jazzowy 72 Prerov - Czechosłowacja,
- Międzynarodowy Festiwal Jazzu Tradycyjnego 73 - Drezno (NRD).

Zespół występuje w wielu ogólnopolskich programach telewizyjnych, realizowanych przez ośrodki TVP Warszawa, Katowice, Gdańsk, Szczecin, Kraków, Wrocław. Dokonuje również wielu nagrań muzyki dla potrzeb Polskiego Radia i Telewizji, NRD, NRF. Bierze udział w koncertach filharmonicznych, występuje w wielu klubach w Polsce, odbywa tournee zagraniczne. W 1974 roku wyjeżdża do Anglii ze Studenckim Teatrem Gliwice – STG, ze spektaklem, „Fabryka Absolutu” wg. Karela Capka, do którego stanowi oprawę muzyczną.

   

  

Stan wojenny 

 
Krótko przed ogłoszeniem i wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce czterech muzyków zespołu wyjeżdża na kontrakt do Norwegii i w stanie wojennym trzech nie wraca do kraju. Wobec wprowadzonej blokady dla działalności Stowarzyszeń Twórczych, zespół zawiesza swoją działalność aż do odwołania stanu wojennego w 1983 roku.

  

 

Po odwołaniu stanu wojennego, menager zespołu stara się reaktywować High Society Band, poszukując muzyków w zastępstwie tych, którzy w dalszym ciągu przebywają za granicami kraju. Proces reaktywowania przebiega wolno, z uwagi na poszukiwanie muzyków, sopranisty – klarnecisty, a później trębacza, przygotowanych do wykonywania jazzu tradycyjnego, poświęcając sporo czasu na próby muzyczne w celu przyswojenia repertuaru przez nowych muzyków.

 

Zakończenie działalności

  

W latach 1983 – 1985, zespół występuje kilkakrotnie przed publicznością w lokalu Śląskiego Jazz Clubu – piwnicy ratuszowej „U Rajców” w Gliwicach. W okresie tym możliwości grania koncertów w kraju są niewielkie, w tej sytuacji muzycy pozyskani do zespołu w czasie jego reaktywacji, przechodzą do wykonywania innych zawodów lub wyjeżdżają na kontrakty zagraniczne.

W 1985 roku ustaje aktywność zespołu i zamyka definitywnie 18 – letni okres istnienia, działającego w latach 1967 – 1985 High Society Band.

W okresie istnienia zespołu oprócz muzyków stanowiących jego skład podstawowy współpracowali i występowali z nim w zastępstwach, gościnnie lub do konkretnego wyjazdu inni muzycy

W okresie całej działalności zespołu HIGH SOCIETY BAND jego patronem było :
STOWARZYSZENIE MUZYCZNE ŚLASKI JAZZ CLUB z siedzibą w Gliwicach.

Autor tekstu:
Mieczysław „Mikołaj” Osiadły, maj czerwiec 2009.

Opracowano na podstawie archiwów własnych autora.
Autor zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian i uzupełnień biografii zespołu w miarę porządkowania archiwów. (tekst poprawiony i zmodyfikowany Gliwice, 12.11.2009)


Wszystkich zainteresowanych biografią „High Society Band” proszę o nawiązanie kontaktu:
e-mail: mikolajosiadly@wp.pl

  

Suplement nr 1.

Zespół GWAREK 64

Zespół GWAREK 64 powstał w roku 1964 przy Klubie studenckim ZSP GWAREK w Gliwicach przyjmując swoja nazwę od nazwy klubu i był jego zespołem firmowym.

Skład zespołu tworzyli :

Zdzisław Sebzda - fortepian
Witold Wertel - klarnet, saksofon sopranowy i s.tenorowy
Marian Bażyński - gitara el. banjo
Mieczysław „Mikołaj” Osiadły – kontrabas, gitara basowa
Krzysztof Rzucidło - perkusja

W zespole grali również perkusiści: Tadeusz Osiadły i Roman Marmol.

Był to kwintet grający muzykę jazzowo – taneczną, a także modne wówczas przeboje innych gatunków muzycznych. Wokalistą zespołu był Wiesław Kuźnar, który grał również na gitarze akustycznej. Z zespołem śpiewała też wokalistka Hanka Krawczyk.

Gwarek 64 grał na stałe w klubie na five,ach Klubowych , ale także reprezentował go na różnych imprezach …....... studenckich poza klubem / festiwale, konkursy / Brał udział w programach radiowo telewizyjnych PR i TV Katowice. W latach 1964 -1966 był uznawany jako jeden z lepszych klubowych zespołów studenckich w Polsce. Wyjeżdżał za granicę / NRD , Czechosłowacja / prezentując tam swój dorobek muzyczny.

W styczniu 1967 roku po pozyskaniu dwóch muzyków: trębacza Ryszarda „Tupcio” Kwaśniewskiego i puzonisty Andrzeja „Punio” Śmietańskiego, przekształca się w 7-osobowy zespół jazzu tradycyjnego - dixielandowego o nazwie HIGH SOCIETY .

  

Suplement nr 2.

Najważniejsze osiągnięcia zespołu HIGH SOCIETY BAND

  
1967 r. - II nagroda w kategorii zespołów jazzu tradycyjnego na Festiwalu „Jazz nad Odrą" we Wrocławiu.

1968 r. -II nagroda w kategorii zespołów jazzu tradycyjnego na Festiwalu „Jazz nad Odrą" we Wrocławiu.

1969 r. - I nagroda w kategorii zespołów jazzu tradycyjnego na Festiwalu „Jazz nad Odrą" we Wrocławiu.

1969 r. - Wielka Nagroda – najwyższe trofeum w Konkursie Zespołów i Wokalistów Jazzowych na
4 Festiwalu Kultury Studentów w Krakowie.

1969 r. - Udział w Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym „Jazz Jamboree 69" w Warszawie.

1969 r. - nagranie płyty długogrającej z serii „Polish Jazz"

1970 r - Rada Naczelna Zrzeszenia Studentów Polskich w uznaniu dotychczasowych zasług, przyznaje zespołowi „Złotą Odznakę ZSP"

1971 r. - w Konkursie Zespołów Jazzu Tradycyjnego „Złota Tarka" zespół zostaje uznany za najlepszy zespół jazzu tradycyjnego roku 1971 i otrzymuje nagrodę Ministra Kultury i Sztuki i „Złotą Tarkę"

1972 r. - na Festiwalu Jazzowym w Prerov - Czechosłowacja, zespół zdobywa Srebrny Medal i tytuł Zespołu Klasy Europejskiej.

1972 r - nagranie, wraz z innymi polskimi zespołami, kolejnej płyty długogrającej z serii Polish Jazz, poświęconej pamięci Louisa Armstronga pod tytułem „Tribute to Armstrong"

1973 r. - udział w Międzynarodowym Festiwalu Jazzu Tradycyjnego w Dreźnie - NRD

1975 r. - nagranie płyty długogrającej pod tytułem High Society Band – Polish Jazz, w studio nagrań w Kolonii - RFN.

  

Suplement nr 3.

 
WYJAZDY ZAGRANICZNE - TOURNEE HIGH SOCIETY BAND

26 – 29 kwietnia 1973 r.
INTERNATIONALES DIXIELAND FESTIVAL im KULTURPALAST DRESDEN
personel: Witold Wertel, Ryszard „Tupcio” Kwaśniewski, Adam Góralczyk, Leszek Furman , Mieczysław „Mikołaj” Osiadły, Bolesław Szczawiński, Ryszard Seredyński.

8 - 16 maja 1975 r.
TOURNEE - REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC
personel: Witold Wertel, Ryszard „Tupcio” Kwaśniewski, Adam Góralczyk, Leszek Furman, Mieczysław „Mikołaj” Osiadły, Marian Bażyński, Czesław Szymański.

8 października - 22 listopada 1975 r.
TOURNEE - REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC
personel: Witold Wertel, Ryszard „Tupcio” Kwaśniewski, Adam Góralczyk, Leszek Furman, Mieczysław „Mikołaj” Osiadły, Marian Bażyński, Janusz Orzechowski.

16 stycznia - 12 lutego 1976 r.
TOURNEE - REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC
personel: Witold Wertel, Ryszard „Tupcio” Kwaśniewski, Adam Góralczyk, Leszek Furman, Mieczysław „Mikołaj” Osiadły, Janusz Orzechowski.

23 marca - 5 maja 1978 r.
TOURNEE - REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC - SZWAJCARIA
UDZIAŁ w OUDE STIJL JAZZ FESTIVAL - BREDA - HOLANDIA
personel: Witold Wertel, Ryszard „Tupcio" Kwaśniewski, Andrzej „Punio" Śmietański, Jan Kwaśnicki, Mieczysław „Mikołaj” Osiadły, Marian Bażyński, Janusz Orzechowski

9 września - 24 września 1978 r.
TOURNEE - REPUBLIKA FEDERALNA NIEMIEC
personel: Witold Wertel, Ryszard „Tupcio"„ Kwaśniewski, Andrzej „Punio" Śmietański, Leszek Furman, Mieczysław „Mikołaj” Osiadły, Marian Bażyński, Janusz Orzechowski .

26 grudnia 1978 - 31 stycznia 1979 r.
KONCERTY STACJONARNE w CENTRAL SPORTS HOTEL – CHAMI BAR
personel: Witold Wertel, Ryszard „Tupcio" Kwaśniewski, Andrzej „Punio" Śmietański, Leszek Furman, Mieczysław „Mikołaj” Osiadły, Marian Bażyński, Janusz Orzechowski .

2 - 18 marca 1974 r.
wyjazd poza PAA PAGART
WYJAZD z STUDENCKIM TEATREM GLIWICE STG
UDZIAŁ HSB w SPEKTAKLU „FABRYKA ABSOLUTU" wg Karela Capka
muzyka: Leszek Furman, Witold Wertel
personel: Witold Wertel, Włodzimierz Zuterek, Adam Góralczyk, Leszek Furman, Mieczysław "Mikołaj” Osiadły, Marian Bażyński, Ryszard Seredyński.

  

Suplement nr 4


Muzycy zespołu High Society Band
Skład podstawowy w latach 1967 – 1985


fortepian:
Zdzisław Sebzda - 1967 , 1968
Leszek Furman - 1968 - 1985


banjo:
Marian Bażyński - 1967 – 1968 i 1974 – 1985
Jan Piecha - 1968 ; 1969
Bolesław Szczawiński - 1970 – 1973


gitara basowa:
Mieczysław „Mikołaj” Osiadły – 1967 – 1985

perkusja:
Krzysztof Rzucidło - 1967 – 1969
Ryszard Seredyński - 1970 - 1974
Janusz Orzechowski - 1975 - 1981


saksofon sopranowy:
Witold Wertel - 1967 - 1981


trąbka:
Ryszard „Tupcio” Kwaśniewski- 1967 – 1983


puzon:
Andrzej „Punio” Śmietański - 1967 - 1972 i 1978 – 1985
Lothar Dziwoki - 1972 - 1973
Adam Góralczyk - 1973 - 1977


muzycy grający w zespole HSB dorywczo w zastępstwie:


Jan Kwaśnicki - fortepian
Wiktor Zydroń - banjo
Peter Karbaum - banjo
Jan Cichy – g. basowa
Czesław Szymański - perkusja
Tadeusz Osiadły – perkusja
Włodzimierz Zuterek – trąbka
Roman Syrek – puzon
Ryszard Tyka – puzon


reaktywacja zespołu 1983 -1985 muzycy:

Leszek Furman – fortepian
Marian Bażyński – banjo
Mieczysław „Mikołaj" Osiadły – g. basowa
Tadeusz Osiadły – perkusja
Wiesław Oleś – klarnet, s. sopranowy
Damian Bernadzki – s. sopranowy
Ryszard „Tupcio" Kwaśniewski – trąbka
Piotr Pustolka – trąbka
Andrzej „Punio" Śmietański – puzon

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

OK, zamknij
https://www.high-endrolex.com/33