Master Class vs Young Blood – 2 Międzynarodowa Wystawa Plakatu - "Make Jazz Not War"
Master Class vs Young Blood to międzynarodowa wystawa plakatu muzycznego/jazzowego realizowana w Gliwicach od sierpnia do listopada już po raz drugi. Idea to pokazanie i promowanie plakatu jako formy sztuki wysokiej, wymiana doświadczeń i konfrontacja spojrzeń na współczesną grafikę plakatową.
miejsce:
Hala Modeli GZUT
ul. Wincentego Pola 9-13
44-100 Gliwice
prowadź do celu
Elementy składowe projektu to wystawa dostępna dla widzów w miejscach nietypowych, postindustrialnych, historycznych – w Gliwicach będzie to licząca ponad 150 lat Hala Modeli GZUT (Wincentego Pola 7 – 13), gdzie wystawa będzie dostępna w sierpniu dla zwiedzających, ale także prezentacje multimedialne w ramach wystawy, ekspozycja online, wydanie katalogu wystawy – realizacja tych elementów od sierpnia do listopada. Podczas wystawy dla publiczności będą realizowane happeningi i koncerty muzyczne. Wszystkie elementy projektu dostępne bez opłat dla odbiorców. W pierwszej edycji spłynęło blisko 600 prac z 38 krajów, z czego jury wybrało do wystawy 150 prac.
„Master Class vs Young Blood” to temat wielowymiarowy i od twórców zależy, który jego aspekt zdecydują się pokazać. Czy to będzie jeden z tych światów osobno? Czy poświęcić plakat wybranemu twórcy z panteonu mistrzów jazzu, czy może wschodzącej gwieździe? Czy może pokazać różnice między tymi światami, a może ich wzajemne przenikanie lub współpracę? Organizator pozostania swobodę interpretacji.
Idea to sięganie do tematów muzycznych, około jazzowych związanych z historią jazzu, ze hasłem jazz traktowanym jako zjawisko społeczne, ale także z aktualnymi spojrzeniami na muzykę, na improwizację muzyczną.
W roku 2022 wystawa i konkurs będzie się odbywał w dwóch kategoriach tematycznych. Temat/kategoria główna to hasło „Make Jazz Not War”. Druga kategoria pozostaje otwarta „open category”.
Cele projektu to:
- budowanie wizerunku plakatu jako formy sztuki, czynnika wpływającego na postawy społeczne, elementu, który nie musi być
prostacki w formie i banalny w przekazie,
- ukazywanie najlepszych wzorców przekazu poprzez grafikę plakatową,
- ułatwienie dostępu do sztuki plakatowej odbiorcom,
- stworzenie przestrzeni wymiany myśli artystycznej – ukazanie w jednej przestrzeni twórców z bardzo różnych rejonów kulturowych.
Podczas pierwszej edycji wpłynęło blisko 600 prac z 38 krajów, w tym także z tak egzotycznych jak Irak, Iran, Kambodża.
Jury pod kierownictwem kuratora wystawy ocenia i wybiera prace do wystawy. Zgłoszenia mają spływać w kategoriach Master Class, czyli wykładowcy uczelni artystycznych, doświadczeni i uznani twórcy oraz Young Blood, czyli studenci i absolwenci uczelni artystycznych, młodzi twórcy z całego świata.
Prace będą także dobierana w dwóch podgrupach, z podziałem na druk i wystawę w realu, oraz na prezentacje multimedialne dostępne w tej samej przestrzeni i czasie.
Projekt oddziałuje na odbiorcą w dwójnasób:
- podczas wystawy dostępnej bez opłat w Hali Modeli GZUT w Gliwicach w sierpniu, gdzie część spotkań będzie dostępna z happeningami i koncertami (w dniach 19,20, 26 i 27 sieprnia 2022, od godz. 19.00 każdego dnia)
- podczas wystawy online – dostępnej dla każdego odbiorcy w dowolnie wybranym czasie (od sierpnia do listopada dostępnej na stronie www.sjc.pl - link zostanie upubliczniony po zakończeniu wystawy w trybie offline).
Wstęp wolny.
Zaprasza organizator:
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.